tisdag 12 november 2013

Overnight oats

Jag är en sån person som verkligen är vrålhungrig när jag vaknar på morgonen och av den anledningen älskar jag frukost. Men sen jag började äta overnight oats (eller davosgröt som det tydligen kallas på svenska), längtar jag efter den där mättande geggan redan på kvällen. För gott är det och mätt blir jag. Annars brukar jag bli hungrig väldigt fort efter frullen, även om jag äter fiberrikt, men nu håller jag mig faktiskt längre. Men det bästa är ändå att jag äter frukost med chokladsmak, som samtidigt är nyttig!

 

Hur gör en då?

Min utgångspunkt är min systers recept, men jag har modifierat det något:

1 dl havregryn

1 msk chiafrön

1,5-2 dl vätska (jag tar vad jag har hemma, men helst sojamjölk, ibland har jag tagit vatten. Jag har märkt att olika sorters havregryn kräver olika mängder vätska, så en för prova sig fram lite)

Detta är basen. Oftast lägger jag till lite hampapulver, linfrö och/eller quinoapuffar och 1 msk kakao. Ibland skippar jag kakao och tar i kanel eller kardemumma. En gång tog jag i en massa kokosflingor och toppade med ananas på burk. Ibland lägger jag frysta bär på toppen, som får tina över natten. Jag brukar även ta i 1 tsk honung eller hackade dadlar för att få lite sötma.

Allt detta lägger jag i en glasburk på kvällen, skakar om och ställer in i kylen över natten. På morgonen är det sen bara att plocka fram värsta brakfrullen, toppa den med lite frön, kokos, färsk frukt, nötter eller nåt annat gott, och sen är det bara att njuta!

Nämnde jag att jag har blivit lite besatt och vill helst inte äta nån annan frukost längre? Och att jag nästan varje dag kollar hashtaggen #overnightoats på Instagram bara för att jag tycker det är kul att se vad andra blandar i sina burkar?

PS. Niklas retar mig lite för det här med glasbruken och menar att det är väldigt mycket hipster över den, och över overnight oats över huvud taget,men det låtsas jag inte om.

 

 

 

 

16 kommentarer:

  1. Tack igen för att du tipsade om detta. Har kört det en vecka nu och är även jag frälst. Havrechiafrälst.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är ju så gott och dessutom går det ju att variera i det oändliga!

      Radera
  2. Nu blir jag sugen på att testa trots att jag har någon form av gröt-fobi (det är något med konsistensen). Men liksom... chokladsmak? Eh ja. Jag ska prova.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Aha. Men du kan ju justera mängden vätska om det hjälper, kanske göra gröten lite lösare? Det tycker jag nästan är godare.

      Radera
  3. Äter man det kallt alltså?
    Måste testa!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag äter det alltid kallt, men det går ju att värma det också!

      Radera
  4. Det har jag aldrig testat! Låter hur gott som helst!

    SvaraRadera
  5. Det måste jag prova. Jag som gillar att sova in i det sista på morgonen och alltså bara har tid att få i barnen frukost skulle verkligen behöva något som står färdigt att bara sleva i sig :)

    SvaraRadera
  6. Jag sim behövde ny frukost-tips. Tack!

    SvaraRadera
  7. Ja, nu har jag berättat om detta hemma och vi ska testa det i nästa vecka. Vi brukar alltid äta typ våfflor eller pannkakor eller nybakta scones på helgen men det är ju perfekt när det är vardag och lite mindre tid finns till att laga frulle. Men chiafröna, är inte de jättedyra? Eller är det bara där jag sett dem som de var det?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo, de är dyra, särskilt i hälsokostaffärer. Men det finns billigare på nätet! Och för min del tänker jag att jag kan kosta på mig nåt som är riktigt nyttigt, och istället dra ner på onyttigheter, som ju kostar!

      Radera