tisdag 14 januari 2014

Smoothiemania

Jag har visst blivit lite smoothiegalen. Eller hur skulle en annars förklara att jag har gjort inte mindre än tre olika smoothies idag? För flera år sen gjorde jag ofta smoothies som jag drack före eller efter träning. Ofta tog jag därför i både havregryn och ägg. På senare tid har jag gjort smoothies lite då och då, men nu är jag sugen på att göra det oftare, och gärna då lite matigare varianter.

Den här blev ju så läcker! Fantastisk färg och väldigt frisk smak.

2 rödbetor (råa, som jag skalade och hackade grovt), en clementin, frysta hallon, sojamjölk och lite quinoapuffar och hampafrön.

 

Det var halva min lunch. Resten utgjordes av:

Avokado, kiwi, päron, ett par nävar babyspenat, sojamjölk och lite spirulina. Väldigt krämig och god.

Aldrig hade jag väl trott att jag bara skulle kunna dricka smoothies till lunch, men jag blev faktiskt mätt.

Till mellis på förmiddagen blandade jag ihop två välmogna bananer, sojamjölk, jordnötssmör, kokos, kakao och kakaonibs. Smakade milkshake, dvs underbart gott!

Och härom dagen blev det en sån här:

Som den gröna ovan, men utan avokado och med ett äpple.

 

Nu känner jag mig sugen på att testa tomatsmoothie, som inte smakar Bloody Mary. Det får väl bli nästa grej.

 

8 kommentarer:

  1. Använder du råsaftscentrifug och sedan mixer eller hur gör du? Blir inspirerad, men är lite osäker på hur jag ska använda min nya monstermaskin.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, jag slänger ner allt i mixern!

      Radera
  2. Men åh så gott. Jag brukar också leva på smoothies ibland. Speciellt när jag är ensam hemma. Enkelt och mättande. Ibland har jag lite tofu i och mixar ordentligt så får jag i mig mer proteiner också.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ah, tofu i, smart! Jag tar ju i hampapulver eller spirulina för att få mer protein :)

      Radera
  3. Älskar smoothies! Drack också för flera år sen, kom av mig och har börjat igen. Mår mycket bättre än av att äta t.ex. mjölkprodukter och mackor till frukost! Rödbetor måste jag testa, låter riktigt gott.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag äter alltid overnight oats till frukost, så smoothies tar jag till mellis eller ibland till lunch. Men håller med, fil och mackor håller en inte mätt länge!

      Radera