tisdag 26 januari 2016

Yoga, min yoga

Jag har verkligen saknat yogan nu när jag har varit sjuk ett tag. Jag är ju så van vid att yoga åtminstone en liten stund varje dag, att både min kropp och mitt inre skrike efter yoga om jag missar ett par dagar. Jag har försökt att göra några enkla poser och rörelser, som cat/cow och child's pose, för att inte bli helt stel. Allt sängliggande jag har ägnat mig åt på sistone är förstås bra eftersom kroppen behöver vila, men det gör ju inte direkt underverk för flexibiliteten. Hur som helst så har jag knappt kunnat göra de enklaste och mjukaste positionerna ens, eftersom jag bara har hostat så fort jag har rört mig eller bara försökt att andas lite djupare.
 
Men så igår ägnade jag en stund åt mjuka och snälla poser, såna som inte kräver någon styrka eller ansträngning, och det var så otroligt skönt att bara få känna min kropp röra lite på sig och mjuka upp. Och inte bara det; jag kände hur mycket jag har saknat avkopplingen och lugnet som yogan ger mig. Jag känner att jag särskilt behöver lägga fokus på höfter, rygg och baksida lår nu. Mina höfter brukar vara ganska öppna, men de har verkligen blivit stelare på sistone och att jobba på att öppna upp dem ordentligt känns som en bra investering inför förlossningen. Ryggen har blivit stel av allt sängliggande, så jag behöver göra en hel del spinal twists och även öppna upp bröstryggen. Och baksida lår är alltid den del på min kropp som är minst flexibel. Jag gav just mina hamstrings en hel del extra uppmärksamhet under hösten, och det gav faktiskt resultat, men det där är ju färskvara, så nu är det bara att börja om från början. Så nu när jag börjar känna mig bättre ska jag börja yoga varje dag igen, MEN jag ska verkligen anstränga mig för att ta det riktigt lugnt och inte börja med plankor och armbalanser än på ett tag, för nu måste jag framför allt bli frisk.

 

2 kommentarer: