onsdag 3 februari 2016

Yoga somatics

Igår var jag på min första yogaklass efter sjukdomshaveriet. Jag är ju inte helt återställd än, men tänkte att lite snäll yoga inte kunde skada. Och jag blir så konstig av att inte träna, så jag orkade inte vänta längre. Egentligen skulle jag ha gått på hathayogan som jag brukar gå på, men min yogafröken var sjuk, så det var en yoga somaticsklass istället. Och denna mjuka, långsamma och flödande yogaform var nog perfekt för mig som just nu vill mjuka upp, snarare än att bli stark. Jag har bara testat yoga somatics ett fåtal gånger innan, men om jag skulle försöka förklara vad som är specifikt med just somatics, skulle jag säga att det är att en rör sig mer i de olika asanas, positioner. Om en gör downward facing dog exempelvis, så står en inte still i positionen i några andetag, utan en kan röra höfterna fram och tillbaka, böja och sträcka på ett ben, rotera axlarna lätt etc. En lyssnar på sin kropp och rör sig mjukt och försiktigt efter vad kroppen vill.

 

Det märktes att det var ett tag sen jag var på en yogaklass, för när vi i slutet låg i savasana stensomnade jag, vilket jag aldrig brukar göra längre. I början gjorde jag det däremot nästan jämt.

 

Här kan du läsa mer om yoga somatics.

 

1 kommentar:

  1. Jag gillar verkligen din blogg!

    Oscar Sigge - http://www.lanme.se/snabblan/

    SvaraRadera